Ut i skogen – lær naturen, kart og kompass. Nybegynnerkvelder Løp&Lær, og klubbtreninger.

Postet av Kai Sigbjørn Midtskogen den 14. Apr 2024

På torsdag kveld 18. april starter Botne Skiklubb orientering opp med våren nybegynnerkvelder – Løp&Lek ,  og med trening for eldre løpere.

– Målet med Løp & Lek er å lære barna å være trygg i skogen og i ulendt terreng ved hjelp av kart primært, litt ved hjelp av kompass også. Løp&Lek går over fire kvelder. Vi har instruksjon om karttegn og andre orienteringsferdigheter og lekeaktiviteter, som også trener ferdigheter. De fire instruksjonskveldene avsluttes med gjennomføring av ei enkel nybegynnerløype på vårt kretsløp 7. mai i Bergskogen, men treningene fortsetter fram mot sommerferien.

– Å forstå et orienteringskart er ganske krevende, mer krevende enn å lære seg å lese tekst. Selv om noen yngre klarer å ta til seg dette tidligere, er vår erfaring at man minst bør være åtte år for å kunne beherske det såpass at man klarer å finne veien gjennom en enkel o-løype selv, noe som er meningen at barna skal kunne mestre i løpet av våren. Videre forutsetter vi at de yngste har med seg en eller begge foreldre, slik at disse også kan lære i takt med barna.

For de eldre vil vi ha mer vanlig trening med enkle løyper, eller mer krevende varianter. Alle vil finne noe til sitt nivå.

En fin måte å la de yngste, også de under 8 år prøve seg, er å være med på turorienteringen Botnetrimmen sammen med foreldre, besteforeldre eller eldre søsken.

Her er vårens klubbkvelder:

Rekruttkurs

Trening