SOMMERTRENINGER PÅ hAJERN

Postet av Botne Skiklubb den 21. Jun 2020

SOMMERTRENINGER PÅ HAJERN 2020

Årets sommertrening som vektlegger trening på langstrekk med veivalg og retningsløping er fokus på årets sommertrening på Hajern, som er et flott skogsterreng som veksler mellom åpen furuskog og granskog og med mange myrer, så er dette meget relevant for årets NM Ultralangdistanse og godt relevant for NM-UKA i Trøndelag.

Et bilde som inneholder utendørs, gress, tre, plante

Automatisk generert beskrivelsePostene henger ute fra nå og fram til torsdag 3. september, men onsdag 5. August vil Botne SK arrangere en åpen samling, hvor vi vil ta tiden i Veivalgsløypene. Mer info om dette lengre ned i innbydelsen.

Frammøte: Flisestø ved vannet Hajern i Holmestrand og Kongsberg kommune, oppkjøring er mellom Haslestad Bruk ved Fv 32 og Hof sentrum, men det er ikke merket, men det er skiltet fra denne veien. Det er også mulig å kjøre opp fra Fv 40 mellom Hvittingfoss og Kongsberg.

Det er 13 løyper totalt, der det er 3 forskjellige momenter i disse løypene. Men det er ingen nybegynner løyper. Alle løypene er merket med de normalt store postskjermene.

Det er 3 forskjellige temaer i de treningene her: Veivalg/langstrekk, Kompass/retningsløping og Linje-O, og hvis du skal ha 2 økter på samme dag så anbefaler jeg Veivalgs og Kompass/retningsløpings øktene. Veivalgsløypene har hengene ute de gode gamle EKT postenhetene og det er start og målenhet satt ut, men start og målbukkene har ingen postskjerm, for at de ikke skal synes så godt for andre enn O-løpere. Har du eller hvis klubben organiserer en samling og har med seg en MTR, så får dere strekktider uten bruk av GPS klokka. Veivalgsløypene er lagt ut på Livelox.

Den lengste veivalgsløypa på 12,7km, så er strekket mellom 3 og 4 post er identisk med strekket mellom herrenes 1 og 2 post, så her kan du få målt deg mot storhetene fra 80’tallet, som Øyvind og Harald Thon, Morten Berglia, Sigurd Dæhli og vinneren av NM Ultralangdistanse i 1984 Sandefjordsløperen Stein Martinsen. Strekktider for dette finner du på Botne sin hjemmeside, der du kan laste ned kartene.

Et bilde som inneholder tekst, kart

Automatisk generert beskrivelse

TUR-O: det henger også ute 10 TUR-O poster i område hvis noen heller vil gå en fin tur først langs vannet og så deler av det på fin sti og fine utsiktspunkter passerer du også.

Startkontigent: 50kr/løype/person eller kartpakka der du betaler totalt 100kr/person, så kan hver løper bruke så mange kart og løpe så mange løyper han/hun vil. Vippses Botne Skiklubb Orientering Nr: 91489

KART FOR NEDLASTING FINNER DU NEDERST PÅ SIDEN HER.

Kart: Kartet ble utgitt til Lang NM i 1984, som NM Ultralangdistanse het da, men er resynfart flere ganger siden det og siste gang en større oppdatering ble gjort var i 2015 og etter det er det område synfart, men det skjer heldigvis ikke så mye i dette terrenget. Kartene kan du skrive ut selv, men den lengste løypa er beregnet på skrives ut i A3, men den finnes også i A4 format, hvor det er 2 kart.

Kontaktperson: Yngve Mobråthen, yngve.mobrathen@sf-nett.no, 4815 2071

Løyper:

Nr

Lengde

1

Veivalg: Meget krevende både fysisk og O-teknisk A-løype med lange strekk og veivalgsproblematikk.

2

Veivalg: Krevende fysisk og meget krevende A-løype med lange strekk og veivalgsproblematikk.

3

Veivalg: Krevende fysisk og O-teknisk A-Løype med lange strekk og en del veivalgsproblematikk.

4

Veivalg: Krevende fysisk og krevende O-teknisk A-Løype med lange strekk og en del veivalgsproblematikk.

5

Veivalg: Middels krevende løype på B-nivå, med noen veivalgstrekk ellers retningsløping.

6

Veivalg: Middels krevende løype på C-nivå, med noen veivalgstrekk der en kan løpe rundt på sti eller rett på.

7

Kompasstrening: A-løype med fokus på kompassløping og holde retningen, der kartet er gjort hvitt mellom noen av postene.

8

Kompasstrening: B-løype med fokus på kompassløping og holde retningen, men her er det ikke fjernet noe fra kartet.

9

Kompasstrening: C-løype med fokus på kompassløping og holde retningen, men her er det heller ikke fjernet noe fra kartet. Kortere stekk enn for B-løypa og tydeligere detaljer.

10

Linje-O A/B nivå

11

Linje-O B-Nivå

12

Linje-O B/C-nivå, med postene inntegnet langs linja.

13

TUR-O poster, fin tur langs vannet og ut i skogen med fine utsiktspunkter.

Åpen samling onsdag 5. August.

Botne SK inviterer til Åpen treningsamling for alle aldre. Påmelding i Eventor. Startkontigent betales på Vipps# 91489 med samme priser som ovenfor.

Denne dagen så vil vi være til stede og ha tidtaking og vinneren fra 1984 Stein Martinsen vil også trolig være til stede. Og vi vil stille med kart til alle påmeldte løpere.

Et bilde som inneholder utendørs, gress, vann, sitter

Automatisk generert beskrivelseForeløpig forslag til program:

Start fra kl 10.00 anbefaler veivalgsløypene som første økt.

NB! Tidspunkt er utsatt 1 time en i forhold til tidligere annonsert.

Lunsj

Myrfotball i myra ved start og mål for de som orker

Kompass og retningsløpningsløping

Evt. Linje-O som 3 økta eller overnatte nede ved vannet og ta den og en kortere veivalgs løype neste dag. Ellers så kan jeg absolutt anbefale en padletur på Hajern.

Trening Hajern 2020.1 12,6km A-Nivå A3 Veivalg rev2.pdf

Trening Hajern 2020.1 12,6km. Del1+3 A4 Veivalg rev2.pdf